• Narodowy Dzień Zwycięskiego Powstania Wielkopolskiego

• Powstanie Wielkopolskie wybuchło 27 grudnia 1918, w czasie wizyty w Poznaniu powracającego do Polski Ignacego Jana Paderewskiego. W drodze do Warszawy, przyszły premier Polski  przybył 26 grudnia do stolicy Wielkopolski, owacyjnie witany przez jej mieszkańców. Tego samego dnia Paderewski wygłosił przemówienie do swoich rodaków licznie zgromadzonych przed hotelem Bazar. Nazajutrz 27 grudnia swoją paradę wojskową na Świętym Marcinie urządzili Niemcy – zrywano polskie i koalicyjne flagi, napadano na polskie instytucje – doszło do zamieszek, w wyniku których spontanicznie wywiązała się walka, podjęta następnie przez oddziały kierowane przez Polską Organizację Wojskową Zaboru Pruskiego.

Powstanie wybuchło również poza Poznaniem. Przywódcy z Poznania, Mieczysław Paluch, Bohdan Hulewicz i Władysław Wyskota-Zakrzewski przekazali na prowincję hasło „Nie należy dłużej czekać”, co uruchomiło działania spiskowców w Gnieźnie, Jarocinie, Kórniku, Pleszewie, Śremie, Środzie, Kłecku, Wrześni i innych miejscowościach. W walkach padli pierwsi zabici powstańcy: pod Boczkowem zginął Jan Mertka a w Poznaniu Franciszek Ratajczak.

Chcąc zjednoczyć wszystkie oddziały pod jednym dowództwem, Komisariat NRL utworzył Komendę Główną Wojsk Powstańczych, z kapitanem Stanisławem Taczakiem na czele. Został on tymczasowym dowódcą powstania (równocześnie otrzymał promocję do stopnia majora). Powołano także Sztab, którego szefem został kapitan Stanisław Łapiński.

Wielkopolanie zajmowali kolejne tereny, m.in 6 stycznia 1919 zdobyli niemieckie lotnisko wojskowe Ławica pod Poznaniem, gdzie w ręce Polaków trafił sprzęt wartości ponad 200 milionów marek niemieckich, będący największym łupem wojennym w dziejach polskiego oręża. Kilka dni później gen. Józef Dowbor Muśnicki wyznaczony został dowódcą wojsk wielkopolskich i  11 stycznia 1919 r. otrzymał, mocą dekretu Naczelnej Rady Ludowej tytuł "Głównodowodzącego wszystkich Sił Zbrojnych Polskich byłego zaboru pruskiego"

Powstańcy w krótkim czasie opanowali niemal całą Prowincję Poznańską, a walki formalnie zakończyły się 16 lutego 1919 roku rozejmem w Trewirze. Rozejm ten rozszerzał na front powstańczy zasady rozejmu kończącego I wojnę światową zawartego w Compiègne 11 listopada 1918.

Zwycięskie Powstanie Wielkopolskie, przeprowadzone skutecznie przez naszych przodków, umożliwiło włączenie dzielnicy wielkopolskiej do odrodzonego państwa Polskiego.

• Współpraca z Akademią Kaliską

• W Kaliszu został zawarta umowa o współpracy Zespołu Szkół Technicznych w Pleszewie z Akademią Kaliską im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego. Porozumienie podpisali Rektor Akademii dr hab. n. med. Andrzej Wojtyła oraz Dyrektor ZST Izabela Mikstacka-Mikuła w obecności Dziekan Wydziału Nauk Społecznych prof. Akademii Kaliskiej dr Beaty Wenerskiej i Wicestarosty Pleszewskiego Damiana Szwedziaka, naczelnika Wydział Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki Sławomira Sobczyka

Na mocy porozumienia Wydział Nauk Społecznych Akademii Kaliskiej rozwinie współpracę naukową z pleszewskim Zespołem Szkół Technicznych. Umowa zakłada nadanie klasie 2 technik-logistyk pleszewskiego technikum statusu tzw. "klasy akademickiej" - patronatu Uczelni.

• Wyniki konkursu na chemiczną grę planszową

• I miejsce: Urszula Markiewicz klasa IV tlp

II miejsce: Daria Woźniak klasa II tl

III miejsce: Oliwia Spaleniak klasa II tżf

Wyróżnienie: Wiktoria Pflegel klasa II tżf, Marta Jędraszak klasa II tżf, Julia Sobczyńska klasa II tżf, Kacper Kałużny klasa III ti, Wiktoria Lechman klasa II tl, Zofia Pawłowska klasa II tl, Bartosz Teller klasa II tr, Nadia Jędrzejczak klasa II teh, Aleksander Kieroński klasa III ti, Piotr Mazur klasa III ti, Daria Kaplun klasa II tl, Bartosz Bardziński klasa II tżf, Bartosz Pasieka klasa II tżf, Mateusz Wróblewski klasa II teh, Patrycja Mysiewicz klasa III teh, Klaudia Nowacka II teh, Nikola Skórska klasa II tżf, Filip Sójka klasa II teh, Julia Nawrocka klasa II teh, Klaudia Fafuła klasa II teh, Piotr Czaplicki klasa II teh, Nikola Antczak klasa II tl, Kinga Zdunek klasa II tl oraz Patryk Stasik klasa II tl.

Gratulacje!!!
            Monika Latańska

(organizator konkursu)

•  Dwudniowa wycieczka do Warszawy z rządowego projektu „Poznaj Polskę”
          • Dwudniowa wycieczka do Warszawy z rządowego projektu „Poznaj Polskę”

• 14 grudnia 2022 r. uczniowie naszej szkoły wyruszyli na dwudniową wycieczkę do Warszawy dofinansowaną przez rządowe Przedsięwzięcie Ministra Oświaty i Nauki p.n. „Poznaj Polskę”. W wycieczce wzięło udział 34 uczniów.

W pierwszym dniu wycieczki zwiedzaliśmy Muzeum Powstania Warszawskiego. W tym interaktywnym muzeum mogliśmy poczuć atmosferę powstańczej Warszawy z 1944r., dowiedzieliśmy się jak przebiegały 63 dni walki o wolność, jak wyglądało życie codzienne ludności cywilnej a także poznać powojenny terror komunistyczny.

Kolejnym punktem na trasie naszej wycieczki był autentyczny fragment muru getta warszawskiego. Te ruiny przypominają o zagładzie największej w Europie społeczności żydowskiej, my również ją upamiętniliśmy, zapalając znicz.

Następnie udaliśmy się do Centrum Nauki Kopernik. W tym niezwykłym miejscu na własnej skórze mogliśmy sprawdzić jak bardzo fascynująca może być nauka, jak działa alkohol na percepcję i szybkość reakcji (to wszystko przy zachowaniu trzeźwego umysłu), położyć się na „łóżku fakira”, sprawdzić jak wyglądają różne organizmy biologiczne. Po aktywnym zwiedzaniu Centrum Nauki Kopernik udaliśmy się do Planetarium, gdzie obejrzeliśmy seans „Narodziny Ziemi”.

Po tych atrakcjach pojechaliśmy do hotelu, zjedliśmy obiadokolację i odpoczywaliśmy po bardzo aktywnym dniu.

W drugim dniu wycieczki poszliśmy na spacer z przewodnikiem po warszawskiej starówce. Zobaczyliśmy Plac Zamkowy, Kolumnę Zygmunta, Zamek Królewski, Bazylikę Archikatedralną, Kanonię, taras widokowy (Górę Gnojną), Rynek Starego Miasta, Pomnik Syrenki. Dowiedzieliśmy się dlaczego dzwon na Kanonii nie dzwoni, co skrywa w sobie Góra Śmieciowa i poznaliśmy wiele innych historii Warszawy.

Ostatnim punktem naszej wycieczki było zwiedzanie Zamku Królewskiego. Obejrzeliśmy królewskie apartamenty oraz Salę Tronową, Salę Senatorską, w której w 1791 r. uchwalono Konstytucję 3 Maja, podziwialiśmy obrazy Rembrandta, Canaletta, Matejki.

Na koniec zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie przy 30 – metrowej choince, która stoi na placu Zamkowym i ruszyliśmy do domu.

• On wie jak odróżnić fake news od prawdy!

• Z radością informujemy, że uczeń naszej szkoły Dawid Sobański z klasy 4 tig, zajął III miejsce w ogólnopolskim konkursie „Na tropie prawdy” zorganizowanym przez zespół „Lekcji z Temidą”. Zadanie konkursowe polegało na przygotowaniu krótkiego poradnika, w którym w jasny i przystępny sposób, młodym użytkownikom Internetu przedstawione zostaną sposoby, dzięki którym łatwo będą mogli odróżnić fake news od prawdy.

Serdecznie gratulujemy!

• Wycieczka do Torunia z rządowego projektu „Poznaj Polskę”

• 5 grudnia 2022 r. uczniowie naszej szkoły wyruszyli na wycieczkę do Torunia dofinansowaną przez rządowe Przedsięwzięcie Ministra Oświaty i Nauki p.n. „Poznaj Polskę”. W wycieczce wzięło udział 34 uczniów.

Program wycieczki obejmował zwiedzanie z przewodnikiem toruńskiej starówki, Planetarium i Żywe Muzeum Piernika.

Spacerując z przewodnikiem poznaliśmy historię Torunia, toruńskie legendy oraz zobaczyliśmy m.in.: Pomnik Kopernika, Krzywą Wieżę, Dom Mikołaja Kopernika, pomnik Filusia, toruńskiego osiołka, zachowane średniowieczne mury obronne, Gotycki Kościół Katedralny Św. Janów, Rynek Staromiejski, toruński ratusz staromiejski, piernikową aleję gwiazd, Dwór Artusa oraz Toruńską Aleję Gmerków.

Po spacerze ulicami miasta udaliśmy się do Planetarium, gdzie obejrzeliśmy interaktywne wystawy: Baza MARS#17 oraz Geodium, a następnie udaliśmy się na seans „Światła Północy”, z którego mogliśmy się dowiedzieć m.in.: czym są i jak powstają zorze polarne.

Ostatnim punktem naszej wycieczki było Żywe Muzeum Piernika, a tam w magiczny sposób przenieśliśmy się do średniowiecza, w którym – pod okiem Mistrza Piernikarskiego i uczonej Wiedźmy Korzennej – poznaliśmy wszelkie rytuały związane z wypiekiem piernika, własnoręcznie przygotowaliśmy ciasto, a później, przy użyciu drewnianych form, wypiekliśmy z nich toruńskie specjały.

Po tych wszystkich atrakcjach udaliśmy się na pyszny obiad i deser do restauracji Mieszczańskiej i przy wspólnym posiłku dzieliliśmy się ze sobą wrażeniami.

• Konkurs na przebranie mikołajkowe rozstrzygnięty!

• W konkursie zorganizowanym przez Samorząd Uczniowski z okazji Mikołajek bezkonkurencyjna okazała się klasa III tżs, która oczywiście zajęła I miejsce.

II miejsce zajęły ex aequo: klasa III tlp i I tżs, natomiast III miejsce klasa IV tlg.

Przewodniczący wyżej wymienionych klas są proszeni o kontakt z opiekunem Samorządu Uczniowskiego panią Moniką Latańską w celu odebrania nagrody.

Gratulujemy!!!

• Wycieczka na Jarmark Bożonarodzeniowy

• 01.12.2022 uczniowie klas I tmp, I tr i I te wraz z opiekunami odwiedzili Wrocław. W programie wycieczki był: punkt widokowy Sky Tower, Afrykarium, Cinema Citt Wroclavia, Stare Miasto i Jarmark Bożonarodzeniowy.

Opiekę nad uczniami sprawowali: pani Monika Latańska, pani Sylwia Depa, pani Katarzyna Boruszczak, Katarzyna Mrowicka i pan Grzegorz Chraplak.

• Konkurs na przebranie mikołajkowe

• 06.12.2021 Samorząd Uczniowski zaprasza na wspólne świętowanie Mikołajek w naszej szkole.

Załóżcie czapki Mikołaja i coś czerwonego. Przebierzcie się w stroje Mikołajów, śnieżynek, reniferów itd. Niech na korytarzach i w salach zrobi się wyjątkowo, kolorowo i świątecznie.

Na 2 i 5 godzinie lekcyjnej członkowie Samorządu Uczniowskiego policzą ilość przebranych osób i spiszą stan klasy w tym dniu.

Dla najbardziej przebranych klas przewidziane są nagrody niespodzianki.

Zachęcamy do wspólnej zabawy!